The story behind Tony’s Chocolonely
Crazy about chocolate, serious about people

Zes keer verkozen tot meest duurzame merk van Nederland! Dat zegt veel over Tony's Chocolonely. Dit chocolademerk, opgericht in 2005 door journalist Teun van de Keuken, ontstond uit een onderzoek naar misstanden in de cacao-industrie. Tony’s strijd? Een einde maken aan uitbuiting binnen de cacao-industrie. Met hun unieke missie en opvallende repen zijn ze een inspirerend voorbeeld geworden hoe je als bedrijf positieve veranderingen kunt stimuleren. Tony's Chocolonely toont aan dat heerlijke chocolade hand in hand gaat met eerlijke handelspraktijken, terwijl ze onvermoeibaar blijven strijden voor een rechtvaardigere chocolade-industrie.

In 2010 kwam Henk-Jan Beltman bij Tony’s Chocolonely aan boord als Chief Chocolate Officer, waarmee we een unieke samenwerking startten. Wij delen hun missie en verhaal, omdat we geloven dat hoe meer mensen meedoen, hoe sneller we een einde kunnen maken aan uitbuiting in de cacao-industrie. Uiteindelijk bepaal jij. Doe je mee?

Afbeelding

Tony's Chocolonely

Wat is de missie van Tony’s Chocolonely?

Op dit moment is er slavernij op cacaoplantages in West-Afrika; een direct gevolg van een ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij zijn onaanvaardbaar en moeten gestopt worden. Daarom heeft Tony’s Chocolonely de missie; Samen maken we een einde aan uitbuiting in cacao!

Het bereiken van deze ambitieuze missie is niet makkelijk. Tony’s Chocolonely gelooft dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om de wereld socialer en duurzamer te maken. Die sociale en duurzame wereld kunnen we alleen ‘samen’ bereiken.

Tony’s Chocolonely wil hierin het goede voorbeeld geven en andere bedrijven inspireren om mee te doen. Daarnaast pleiten ze voor de invoering van de Wet Internationaal Verantwoord Ondernemen (IVMO) om mensenrechtenschendingen en milieuvervuiling te stoppen en een gelijkwaardig speelveld voor alle bedrijven te creëren. Want alleen samen kunnen we een einde maken aan uitbuiting in cacao.

Afbeelding

Samen maken we impact – Het beëindigen van uitbuiting in cacao

Tony’s Chocolonely is geen chocoladebedrijf dat impact maakt, maar een impactbedrijf dat chocolade maakt. Dat doen ze door hun toewijding aan de 5 samenwerkingsprincipes; alle cacaobonen zijn 100% traceerbaar, boeren ontvangen een hogere prijs voor hun bonen, er wordt geïnvesteerd in kwaliteit en productiviteit, boeren en coöperaties worden geholpen met professionalisering en er worden lange termijn relaties met ze aangegaan. Ze proberen bewustzijn te creëren over de problemen in de cacao-industrie, zoals illegale arbeid, kinderarbeid en dwangarbeid. Ze voeren campagne voor verandering binnen de hele industrie en roepen zowel consumenten als bedrijven op tot actie.

Via Tony’s Open Chain nodigt Tony’s Chocolonely andere chocoladeproducenten uit hun eerlijke handelsmodel te adopteren, wat al navolging heeft gevonden bij partners zoals Albert Heijn, Ben & Jerry's en Lidl. Door middel van dit ‘open source’ platform vergroten de aangesloten bedrijven de druk op de cacao-industrie om een einde te maken aan illegale kinderarbeid en moderne slavernij.

Afbeelding

Wil je impact maken?

Ga naar merken met impact